Powered By Blogger

Monday 23 January 2012

Berkata Benar Walaupun Pahit 4




*              *              *              *              *              *              *              *              *              *
             
   Ketika satu kelas Pendidikan al-Quran dan as-Sunnah, Nafis diminta untuk membentangkan tajuk mengenai Ukhuwwah Islamiyyah.


“Firman Allah S.W.T; Wahai manusia, sungguh Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak, agar kamu saling mengenali. Sungguh yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh Allah Maha Mengetahui dan Maha Teliti.”
                                                                                                                                                                                    [49:13]

                Seusai pembentangan, Ustazah Ziana meminta Nafis berdiri di depan dan membuka ruang untuk sesiapa yang ingin bertanya mengenai tajuk yang dibentangkan. Ismail mengangkat tangan untuk bertanyakan soalan.

“Dalam firman Allah tadi, Allah berfirman “Kami ciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak agar kamu saling mengenali” kan? Soalan saya, boleh kah seorang laki-laki tu, berkenalan dengan seorang perempuan tanpa ada tujuan.
Nafis merasakan hatinya tersentap dengan soalan Ismail.

“Erm.. Baik, bagi saya, tak salah untuk berkenalan dengan seorang perempuan untuk tambahkan kenalan,” jawab Nafis ringkas.

                Sebelum Nafis duduk, Nafis ternampak Nur tertunduk. Wajahnya kelihatan sugul. Nafis berasa hairan. Dia dapat mengagak ianya kerana soalan Ismail tadi. Syafiq tersenyum kepada Nafis. Nafis membalasnya dengan senyuman yang hambar. Sepanjang kelas Nafis terdiam. Selepas loceng berbunyi yang menandakan tamat waktu persekolahan, Nafis terus beredar walaupun rakan-rakannya memanggil.

                Nafis duduk di penjuru surau sambil membaca al-Quran. Hatinya berasa sangat gelisah selepas dia menjawab soalan Ismail. Dia merasakan dia diperbodohkan. Usai solat Zohor, Syafiq menghampiri Nafis.

“Tadi kenapa laju sangat keluar kelas? Aku dengan Mahfuz panggil pun tak sedar. Ada masalah ka?”soal Nafis.

“Tak tahu la Syafiq, hati aku rasa lain. Rasa gelisah, bersalah, semua ada.”

“Ni mesti pasal soalan Ismail tadi kan?” Syafiq dapat mengagak masalah yang dihadapi Nafis. Nafis hanya mengangguk perlahan.

“Setiap orang melakukan kesilapan Nafis.. Jawapan kau tadi pun betol.. Tak salah pun.. Cuma perkenalan itu perlu ada batasnya. Dah, tak payah sedih-sedih. Jom pergi ke Dewan Makan. Perut aku pun dah menyanyi ni,” Syafiq berjenaka untuk menyedapkan hati Nafis. Nafis hanya mampu tersenyum.


*              *              *              *              *              *              *              *              *              *             

                Selepas solat Maghrib, BADAR sekolah mengadakan usrah. Setiap pelajar wajib menyertainya. Seperti biasa, Nafis akan bergabung dengan usrah Muhammad. Tapi pada kali ini, Nafis haya berdiam diri kerana tajuk yang dibincangkan adalah isu COUPLE. Setelah selesai membaca Ummul Kitab, Muhammad memulakan bicara.

“Assalamualaikum. Alhamdulillah dapat kita berkumpul dalam usrah kali ini dengan tajuk yang sangat menarik iaitu; COUPLE. Ada sesiapa di sini dah ada girlfriend???” Semua ahli usrah ketawa dengan soalan itu. Setelah didefinisikan apa maksud COUPLE, Muhammad menunjukkan satu persamaan.

“Ok, jom tengok equation ni. Tadi abang ada menyebut satu potongan ayat yang mengatakan menghampiri zina tu haramkan? Ha, sini ada satu persamaan mengenai COUPLE”

“Menghampiri zina=HARAM”

“COUPLE=Menghampiri zina”

“COUPLE=HARAM”

“Betol tak equation ni?” soal Muhammad.

“Betol!!!” jawab adik-adik usrah.

Nafis merasakan sangat terpukul. Dia tahu dia sekarang sedang menghadapi satu perkara yang BENAR TAPI PAHIT UNTUK DITELAN. Selepas selesai usrah, mereka bersurai.
               
InsyaAllah bersambung.. ^_^                
                

1 comment: